ابن الخطاب


[b]عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
[/b]


أهلا وسهلا بك يا زائر في منتديات ابن الخطاب نتمنى لك دوام الصحة و العافية

 
الرئيسيةالبوابهمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه!!!!!!! <<5>>

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أبو محمد
مراقب عام
مراقب عام
avatar

الجنس : ذكر
الدولة : مصر
عدد المساهمات : 254
نقاط : 3534
الانتساب : 14/08/2009

مُساهمةموضوع: كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه!!!!!!! <<5>>   الثلاثاء سبتمبر 15, 2009 1:06 am

الجزء الخامس

بعد السلام والتحيه






الجزء ده خاص جدا يا جماعه لانه متعلق بالامثال الخاطئه فى مجتمعنا ، فى امثال يا جماعه فى حياتنا خطيره جدا ولو الواحد عرف معناها هيلاقيها غلط عليه لو قالها ، اما لو عرف معناها وتهاون بالامر وظل يقولها وقال لا عادى المهم انا نيتى ايه فده عقابه عند ربنا اشد .







فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم" إن أحدكم ليتكلم بالكلمة من رضوان الله ما يظن أن تبلغ ما بلغت فيكتب الله له بها رضوانه إلى يوم يلقاه ، وإن أحدكم ليتكلم بالكلمة من سخط الله ما يظن أن تبلغ ما بلغت فيكتب الله له بها سخطه إلى يوم القيامة " رواه ابن ماجه وابن حبان والترمذي والحاكم .






لذلك تعالوا مع بعض نعرف الامثال المحرمه تماما من قولها ، نقلتلكم بعضها والبعض الاخر جمعتها من افواه الناس اللى بتقولها .








( ان جالك الطوفان حط ابنك تحت رجليك )




ودى دعوة للقسوة والظلم واباحة فعل اى شىء عند الضيق



ماهو لما الاب يحط ابنه تحت رجله يبقى مستباح يفعل اى شىء



اخر ، وكأن المثل ده يعادل المثل الاجنبى الذى يقول



( الغايه تبرر الوسيله ) بل ويؤيده ايضا وبالطبع هذا حرام .











( ان قابلك الاعمي كل عشاه مانتش ارحم من اللي عماه )




يعنى بصراحه مثل فى غاية القسوة والجهل ولا تعليق فيه .










( اعمل الخير وارميه فى البحر )




الشيخ قال ان المثل ده حرام لكن الحقيقه ماعرفش ايه السبب.










( اللى يحتاجه البيت يحرم على الجامع )





مثل حرااااااااااااااام جدا ، المفروض العكس بالظبط



بدليل قوله تعالى :



(ويؤثرون على انفسهم ولو كان بهم خصاصة )








( كُل مع الكافر و لا تاكل مع طويل الاظافر )




ولا تعليق فيه الحقيقه .








( لا تصاحب الاقرع ولا تاخد منه نصيحه ، لو كان ربنا بيحبه كان سابله راسه صحيحه )




طب بذمتكم ده كلام يعنى ، حاجه غريبه جدا .










( يوم الجمعة فيه ساعة نحس )




اذاى نقول كده ويوم الجمعه ده احب الايام الى الله ده بالاضافه إلى ساعة استجابة الدعاء . يبقى ساعة نحس ايه دى استغفر الله العظيم .











( انا بكره الراجل ده لله فى لله )




الحب فقط هو اللى يكون فى الله لذلك نقول احنا بنحب الشيخ الفلانى فى الله وماينفعش ابدا نقول انا بكره فلان لله فى الله وده غلط كبير جدا .




فعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول :



(سبعة يظلهم الله في ظلّه يوم لا ظل إلا ظله:



إمام عادل، وشاب نشأ في عبادة الله ، ورجلان تحابا في الله



اجتمعا عليه وتفرقا عليه ، ورجل ذكر الله خالياً ففاضت



عيناه ، ورجل قلبه معلق بالمساجد ، ورجل تصدق بصدقة



فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه، ورجل دعته امرأة



ذات منصب وجمال فقال : إني أخاف الله رب العالمين ) .



أخرجه البخاري ومسلم .












( إذا الشعب يوما أراد الحياة ، فلابد أن يستجيب القدر )





وده معناه ان إرادة الله لابد وان تكون تابعة وخاضعه لإرادة خلقه . وده حرام طبعا .



و الله سبحانه و تعالى يقول : "و ما تشاؤون إلا أن يشاء الله".










( اللهم إني لا أسألك رد القضاء و لكنى أسألك اللطف فيه )





تأكدت والحمد لله ان الدعاء ده باطلا عشان ماكنتش مصدقاه



فقد قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله:




هذا دعاء بدع و بـــاطل، فإذا قال : " اللهم إني لا أسألك رد



القضاء و لكن أسألك اللطف فيه "




معناه أنه مستغن ، أي افعل ما شئت و لكن خفف ، و هذا غلط ،



فالإنسان يسأل الله عز و جل رفع البلاء نهائيا فيقول مثلا :



"اللهم عافني ، اللهم ارفع عنى البلاء و ارحمنى وانت ارحم الراحمين "





فقد قال النبي صلى الله عليه و سلم قال : " لا يقل أحدكم اللهم اغفر لي إن شئت" ( متفق عليه ) .





اذن هذا الدعاء " لا أسألك رد القضاء و لكن أسألك اللطف فيه "

باطل و لا يجوز ان ندعو به .













( من علمني حرفا صرت له عبدا )





كذلك هو مثل حرام لان العبد لله فقط . فقد قال تعالى : " و ما خلقت الجن و الإنس إلا ليعبدون "



يبئه مين بس اللى هتعبده ده لما يعلمك ، غلط طبعا حتى لو كان مثل مُضرب .











( يعطي الله الفول للي ما عنده ضروس )



وهو يشبه فى معناه ( يدى الحلق للى بلا ودان ) .





وده بردو حرام لان هذا المثل في معناه أن الله لا يتصف بالحكمة و العدل بين مخلوقاته استغفر الله العظيم ، كيف ذلك وان الله اتصف واختار اسم الحكيم ضمن أسماءه الحسنى .



وقد قال تعالى :"أهم يقسمون رحمة ربك ؟ نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا سخريا ، و رحمة ربك خير مما يجمعون

"( الزخرف ) .

















( الدين لب وقشور )




مثل فى غاية العجب و حرام جدا لأن القشور لا فائدة فيها فى



العاده بل وترمى وتُهمل ، بينما الدين كله خير وفائده أصوله وفروعه وواجباته وسننه.



المثل ده بالظبط كده يعطى للناس الحق فى اتخاذ ما يعجبها من الدين واهمال ما لا يعجبها .








( رزق الهبل على المجانين)




استغفر الله العظيم مثل حرام جدااااااا فالرزاق هو الله وحده ،



قال الله فى كتابه العزيز : " إنَّ اْللهَ هُوَ الرَّزَّاقٌ ذُو القُوَّةِ المَتيِنُ ) " ( الذاريات: 5 ) .



" وما من دابة فى الارض الا على الله رزقها ويعلم مستقرها ومستودعها كل في كتاب مبين " ( هود: 6 ).




فالرزق بيد الله سبحانه وتعالى يقسمه لحكمة لا يعلمها إلا هو.




فالمفروض يكون المثل هكذا ( رزق الهبل والمجانين على رب العالمين ) كما قال الشيخ خالد الجندى .













( لا بيرحم ولا بيخلى رحمة ربنا تنزل)




كلمة ما ينفعش نقولها خالص فالله تعالى لا يؤده شئ ولا ينازعه فى سلطانه منازع .



وقال تعالى :{ قل أفرأيتم ما تدعون من دون الله إنأرادني الله بضر هل هن كاشفات ضره أو أرادني برحمة هل هن ممسكات رحمته } [ الزمر:38 ]



فآي مخلوق هذا الذي يستطيع أن يمنع رحمة ربنا من أن تنزل على عباده.





قال الله جل و علا " مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيز الْحَكِيمُ "



فمن هذا المخلوق الذى يستطيع منع رحمة الله ، فهذا القول لا يجوز على الاطلاق .











( ثور الله فى برسيمه )




كلمة عجيبة جدا ، هو يعنى فى ثور لله وثيران أخرى للناس ،



وان كان الامر كذلك فما قصد قائل هذا المثل و بماذا يرمز ثور



الله أيرمز له بالغباء والبلاهة من دون الثيران الأخرى اعوذ



بالله من الكفر والجهل بما نقول .



كلام غريب والله ، بالاضافه الى انه سوء أدب مع الله تعالى ،



قال تعالى: { مَّا لَكُمْ لاَ تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً } ( نوح-13) .











( انا عبد المأمور )




هذه كلمة خاطئة لأننا كلنا عبيد لله الواحد الاحد القهار ، هي



توحي أن قائلها ليس عليه أي ذنب إذا أمره رئيسه بفعل ما



يغضب الله ، و الحقيقة غير ذلك ، فكل إنسان مسئول عن أفعاله



مسئولية كاملة ،



فعن ابن عمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما عن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم



قال: ' على المرء المسلم السمع والطاعة فيما أحب وكره، إلا أن



يؤمر بمعصية ، فإذا أمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة '



( مُتَّفَقٌ عَلَيهِ ) .










( يا مستعجل عطلك ربنا )




وطبعا الغلط واضح فالله جل شأنه لا يعطل أحدا .



ولكن العجلة والإستعجال من صفات الشيطان ، بدليل حديث أنس بن مالك رضى الله عنه ،



عن النبي صلى الله عليه و سلم



قال: ( التأني من الله والعجلة من الشيطان )



رواه أبو يعلى ، صحيح للألباني .








( ما طار طير وارتفع إلا كما طار وقع )




دعوة للتشاؤم والاحباط وكأن المثل يقول لمن علا وارتفع فى



شأنه ودراسته وعلمه انك واقع واقع ، و كل اللى بتعمله ده



مالهوش فايده ، اما سمع قائل هذا المثل حديث الرسول



صلى الله عليه وسلم " اطلبوا العلم ولو فى الصين " يعنى بجد



بنتكلم وخلاص . بس ده ما يمنعش ان صحيح المثل ده ممكن يتقال على الظالم اللى بيفترى فى الناس اهو ده صحيح علا علوا شديدا ، ولكنه واقع فى النهايه مثل فرعون المتكبر .











( من لم ياتي بعصا موسي ، ياتي بعصا فرعون )




وده معناه ان عصا فرعون اقوي من عصا موسي وده بالطبع خطأ فادح لأن العكس صحيح .



والمثل ده بيحسسنى فى معناه ان اللى مايجيش بالخير يجى



بالشر . وطبعا ده غلط كبير جدا .













( اللى يبان منى ذكة عنى )





ودايما نلاقى البنات تقول الكلمة دى وهى مش فاهمه معناها





يا اختى الا تعلمى ان الله طيب ولا يقبل الا طيبا فكيف لكى ان تقولى < اللى يبان منى ذكة عنى > هو الواحد بيتصدق ويذكى بالطيب ام بالخبيث؟ بل كيف تصفين ما يظهر منكى شعرك كان او جسدك ذكاةً كيف تسمى هذا بالذكاة ولا حول ولا قوة الا بالله كونى واعية اختى بما تقولين بارك الله فيكى .











( المنحوس منحوس ولو حطوا على باب بيته فانوس)





دعوة للتشاؤم واليأس وعدم الرضا بقضاء الله عز وجل .













( كثرالسلام يقل المعرفة )




هذا قول شيطانى لا يجب أن يتفوه به مسلم، فالرسول الكريم



صلى الله عليه وسلم حض على إفشاء السلام؛ لأنه مفتاح الحب



والمودة بين الناس



وقد قال الله عز وجل:{ فإذا دخلتم بيوتا فسلموا على أنفسكم تحية من عند الله } ، ( النور:61)





و عن أبي سعيد الخدري عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : (إياكم والجلوس في الطرقات قالوا يا رسول الله ما لنا بد من مجالسنا نتحدث فيها قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فإذا أبيتم إلا المجلس فأعطوا الطريق حقه قالوا وما حقه قال غض البصر وكف الأذى ورد السلام والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ) رواه مسلم .









( الأقارب عقارب )






هذا مثل أحمق مضل يحض على قطيعة الرحم التي أمر الله أن توصل ، ويصطدم مع مبادئ الإسلام .




حيث يقول الله تعالى: " واعبدوا الله ولا تشركوا به شيئا وبالوالدين إحسانا وبذي القربى " ( النساء 36: )










(أبكى على الزمان اللي عمل القصير شمعدان )






مثل فى غاية الجراءه والجهل ويعبر عن سوءالادب والاعتراض على قدر الله ووصفه بالظلم والقدر والزمان خلق الله،



قال عز وجل " وربك يخلق مايشاء ويختار " ( القصص :68 ) .









( ساعة لقلبك وساعه لربك )





اولا ترتيب الجمله هنا غلط لان المفروض ان



تكون هكذا ( ساعه لربك وساعه لقلبك )




ثانيا الجمله من الاصل غلط خالص لانها مقتبسه من حديث الرسول صلى الله عليه وسلم مع ابى بكر حينما قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏



‏لقيني ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏فقال كيف أنت يا ‏‏ حنظلة ‏ ‏قال قلت نافق ‏‏ حنظلة



‏ ‏قال سبحان الله ما تقول قال قلت نكون عند رسول الله ‏ ‏صلى



الله عليه وسلم ‏ ‏يذكرنا بالنار والجنة حتى كأنا رأي عين فإذا



خرجنا من عند رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏عافسنا ‏



‏الأزواج والأولاد‏ ‏والضيعات ‏ ‏فنسينا كثيرا قال ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏فوالله



إنا ‏ ‏لنلقى مثل هذا فانطلقت أنا ‏ ‏وأبو بكر ‏ ‏حتى دخلنا على



رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قلت نافق ‏‏ حنظلة ‏ ‏يا رسول



الله فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وما ذاك قلت يا



رسول الله نكون عندك تذكرنا بالنار والجنة حتى كأنا رأي عين



فإذا خرجنا من عندك ‏ ‏عافسنا ‏ ‏الأزواج والأولاد ‏ ‏والضيعات ‏



‏نسينا كثيرا فقال رسول الله ‏‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏والذي نفسي



بيده إن ‏ ‏لو تدومون على ما تكونون عندي وفي الذكر لصافحتكم



الملائكة على فرشكم وفي طرقكم ولكن يا ‏‏ حنظلة ‏ ‏ساعة



وساعة ثلاث مرات ‏.






فساعه وساعه هذا ليس فى معناه ان



تفعل مايرضى الله من الصلاة وقراءة القران



والامر بالمعروف والنهى عن المنكر فى



الساعه المخصصه لذلك ، ثم بعدها تذهب



لترضى نفسك فتجدها تأمرك بمشاهدة



الافلام او الكليبات وسماع الاغانى الساقطه



وتستجيب لها وتقول لا عادى ماهو ساعه



لربك وساعه لقلبك لا يا اخى ليس الامر



هكذا .




انما معناها ساعه وساعه يعنى ساعه لله وساعه للانسان فى عمله واولاده وحياته ومش معنى كده اننا نقضيها فى العصيان اعوذ بالله .















( صباح الخير، أو صباح النور، أو العواف، أو ما شابه ذلك )





هذه من أساليب تحية أهل الجاهلية وأهل الكفر والشرك والمجوس فيالهند حيث ، يعتقدون بوجود قوتين الخيروالشر يمثلها النور والظلام ، وإنماينبغي أن نعلم أن تحية الإسلام هي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، في أيوقت كان.





قال صلى الله عليه وسلم : " إذا لقي الرجل أخاهالمسلم فليقل: السلام عليكم ورحمة الله" ( صحيح الترمذى)
















( اتق شر الحليم اذا غضب ، اتق شر من أحسنت إليه )






وللاسف الكلمه دى اصبحت قاعده الناس



ماشيه عليها واصبحوا يتوقعوا الشر قبل



حدوثه من الناس اللى بيحسنوا اليهم



واصبحت مبرر للناس كى لا يحسنوا للاخرين .



هو صحيح فى ناس بتقع فى المشكله دى



كتير وتكون بتنفق وتحسن وتفعل الخير تجاه



ناس اخرين و تقابل هذا الاحسان بالشر وطبعا



دى حاجه بضايق



لكن مهما كان الموقف فهو مش هيكون



اكتر من موقف ابى بكر الصديق رضى



الله عنه عندما خاض مسطح فى عرض



ابنته السيده عائشه رضى الله عنها وكان



يُنفق على مِسطحٍ لقرابته من وفقره ،



فقال -: والله لا أُنفق عليه شيئًا بعد الذي



قال في عائشة، فأنزل الله تعالى: {ولا يأتلِ أولو الفضلِ منكم} إلى قوله: {ألا تُحبون أن يغفرَ الله لكم}.




فقال أبو بكر: إني لأحبُ أن يغفر الله لي، فرجع إلى مِسطحٍ النفقة التي كان يُنفق عليه، وقال: لا انزعها منه أبدًا.















( الانسان اصله قرد )




مثل بصراحه فى غاية الغباء ، ماهو اصلنا مين



مش سيدنا ادم عليه السلام يبقى اذى



اصلنا قرد استغغفر الله العظيم .













( ياكل مال النبى ويحلى بالصحابه )




هو مين ده اللى يجرؤ يعمل كده ، لا حول ولا




قوة الا بالله ليه احنا وصلنا لدرجة اننا ندخل



الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابة



والاشخاص الجليله فى كلامنا وامثالنا



وتهريجنا . يعنى حاجه فعلا غريبه جدا .

















( انا ادعى على ولدى واكره اللى يقول امين )




مثل حرام جدا لان الرسول عليه الصلاة



والسلام نهانا عن الدعاء على اولادنا فى



حديث




رواه أبو داود في السنن :



(لا تدعوا على أنفسكم ولا تدعوا على أولادكم ولا تدعوا على خدمكم ولا تدعوا على أموالكم لا توافقوا من الله تبارك وتعالى ساعة نيل فيها عطاء فيستجيب لكم ) سنن أبي داود .
















( مايكونش عندك العز ده كله واروح اقول عشانا عليك يارب )





استغفر الله العظيم ، هو الرزق ده مش



بتاع ربنا سبحانه وتعالى يبقى اذاى نقول



الكلام ده بس ، لازم نقتلع عنه تماما .












( بركه يا جامع )






المثل ده اصله الحكايه دى :


كان فى واحد





مش عايز يخرج للصلاه فى الجامع فأخرها



عشان مايروحش يصليها فى الجامع



لكن افتكر ان الناس اللى متعوده تشوفه فى



الجامع هيقولوا " ما لنا لا نرى فلان بيننا " ،


فقرر انه يخرج وخلاص طبعا رياء عشان





الناس بس ماتتكلمش . و اثناء سيره للجامع وجده



مغلق فراح قايل الكلمه دى " بركه يا جامع "


على





اساس انها جت من الجامع مش منه.


واحنا





بنردد الكلمه ومش عارفين معناها . وطبعا



هى حرام لان معنى الكلمه مدفون فى معنى



القصه مش بالكلمه نفسها .
















( اكل الدهر عليه وشرب )





ينفع كده طيب ، واحنا عارفين ان الدهر هو



الله ، استغفر الله العظيم .











( على الحرام من دينى )




ايه الكلام الغريب ده ، حلفان حرام جدا .












( انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى


على الغريب ).







اللى قال المثل ده نسى ان المسلمون اخوة ،



فقد قال الله سبحانه



وتعالى فى كتابه العزيز :




( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ).













( ان كان ليك صاحب لا تناسبه )




ليه يعنى ايه السبب ؟















( خد من التل يختل )




ويتقال المثل ده لما تيجى تتصدق وتطلع شىء لله ، وبالطبع



ده قول شيطانى . لان الشيطان هو اللى بيقول كده ليحرمنا



الحسنات والثواب اللى ربنا بيجازينا بيه .
















( قالوا للحرامى احلف ، قال جالك الفرج )




دعوة للحلفان بالله باطلا .



















( ده بياكل رز مع الملايكه )





يا اخى حرام عليك هى الملايكه بتاكل اصلا عشان تأكله انت



معاها ، الملائكة لا تاكل بدليل قوله تعالى :



: " هل أتاك حديث ضيف إبراهيم المكرمين ، إذ دخلوا عليه فقالوا سلاماً ، قال سلام قوم منكرون ، فراغ إلى أهله فجاء بعجل سمين ، فقربه إليهم قال إلا تأكلون "
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
خاطب الحور العين
المشرف العـــام
المشرف العـــام
avatar

الجنس : ذكر
الدولة : الامارات
عدد المساهمات : 303
نقاط : 3463
الانتساب : 27/06/2009
الموقع : دار الظبي

مُساهمةموضوع: رد: كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه!!!!!!! <<5>>   الثلاثاء سبتمبر 15, 2009 1:21 am

( يوم الجمعة فيه ساعة نحس )



الله المستعان ,,,
جزاكم الله خير الغالي
وبـــــارك الله فيـــــــك
ورزقك الفردوووووووس

_________________________________
(( وبشر الصابرين ...))
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أبو محمد
مراقب عام
مراقب عام
avatar

الجنس : ذكر
الدولة : مصر
عدد المساهمات : 254
نقاط : 3534
الانتساب : 14/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه!!!!!!! <<5>>   الجمعة سبتمبر 18, 2009 1:35 pm

<a href="http://www.egpy.yoo7.com" class="postlink" target="_blank"></a>

<a href="http://www.egpy.yoo7.com" class="postlink" target="_blank"></a>
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه!!!!!!! <<5>>
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ابن الخطاب :: الاقسام العامة :: المنتدي العام-
انتقل الى: